Teorinis STEP tėvų mokymo programos pagrindas – Individualiosios psichologijos idėjos, o ypač – Alfred Adler (1870-1937) ir Rudolf Dreikurs (1897-1972) darbai tėvų bendravimo su vaiku, vaiko auklėjimo tema.
STEP programa iš esmės paremta Rudolf Dreikurs ir Vickie Soltz knyga „Laimingi vaikai: iššūkis tėvams“ (lietuviškas leidimas – VAGA, 2010), kurioje nesudėtinga ir lengvai suprantama kalba pristatomi svarbiausi pozityvios tėvystės ir sėkmingo auklėjimo principai. Knygoje gausu įvairių bendravimo su vaiku situacijų, kuriose save atpažins dauguma tėvelių. Ši knyga – tai puikus pirmasis žingsnis artimo, nuoširdaus, atsakomybe ir bendradarbiavimu grįsto bendravimo su vaiku link.
Apibendrintai svarbiausios STEP programos idėjos yra šios:
- Žmogus yra socialinė būtybė, lygiavertė su kitais. Nors žmonės skiriasi savo amžiumi, visi yra verti žmogiškosios pagarbos.
- Elgesys yra tikslingas. Svarbiausias žmogaus – vaiko ir tėvo – gyvenimo tikslas – jausti bendrumą su kitu žmogumi ar jų grupe, jaustis svarbiam (t. y. patenkinti priklausymo poreikį).
- Vaiko netinkamo elgesio pagrindas yra nepatenkintas nesąmoningas poreikis jaustis svarbiam kitiems. Kai tik šis poreikis patenkinamas, netinkamas elgesys tampa retesnis.
- Būtent šeima yra vaiko gyvenimo stiliaus (asmenybės) formavimosi pagrindas.
- Dar vaikystėje susiformavęs gyvenimo stilius lemia, kaip žmogus tenkins buvimo svarbiu poreikį savo paties sukurtoje šeimoje, draugų rate ir darbo aplinkoje.