STEP Lietuvoje

STEP tėvų mokymo programa Lietuvoje įgyvendinama nuo 2010 m. rudens.  STEP programos įgyvendinimą inicijavo profesorius dr. Roy M. Kern (Vytauto Didžiojo universitetas, Socialinių mokslų fakultetas, Teorinės psichologijos katedra) ir lektorė dr. Jolita Jonynienė (Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, Medicinos akademija, Visuomenės sveikatos fakultetas, Sveikatos psichologijos katedra).

2010-2020 m. STEP tėvų grupes sėkmingai baigė apie 6000 tėvelių. Šiuo laikotarpiu organizuota 787 STEP tėvų grupių veikla įvairiose Lietuvos apskrityse:

  • Vilniaus apskr. (Vilniuje, Riešėje, Vievyje, Elektrėnuose, Širvintose, Ukmergėje);
  • Kauno apskr. (Kaune, Garliavoje, Noreikiškėse, Jonavoje, Prienuose, Vilkijoje, Kėdainiuose, Raseiniuose);
  • Klapėdos apskr. (Klaipėdoje, Priekulėje, Palangoje, Kretingoje);
  • Panevėžio apskr. (Panevėžyje, Biržuose, Kupiškyje, Rokiškyje, Pasvalyje, Joniškėlyje);
  • Šiaulių apskr. (Šiauliuose, Pakruojyje);
  • Alytaus apskr. (Alytuje, Lazdijuose, Druskininkuose); 
  • Marijampolės apskr. (Marijampolėje, Vilkaviškyje, Kybartuose); 
  • Tauragės apskr. (Tauragėje);
  • Utenos apskr. (Utenoje).

Šiandien STEP programa yra pirmoji Lietuvoje tėvų mokymo programa, kurios efektyvumas patvirtintas moksliniais tyrimais! Tyrimai atskleidė, kad STEP programą baigę tėvai turi daugiau žinių apie pozityvų vaiko auklėjimą, dažniau naudoja demokratinio/ autoritetinio auklėjimo metodus, vaiko elgesys jiems atrodo priimtinesnis, atsakingesnis, labiau bendradarbiaujantis (Jonynienė, 2011, 2012; Jonynienė, Kern, 2011). Be to, nepriklausomai nuo STEP programos versijos (STEP 0-5, 6-12 ar 12-17), programos dalyviai džiaugiasi geriau suprantantys vaiko elgesio tikslus, emocijas, jaučiasi artimesni vaikams, o sunkumai, kurie paskatino prisijungti prie tėvų grupių, atrodo mažesni, ne tokie rimti ar reikšmingi (Pilkionienė, Jonynienė, 2016).

2014 m. kovo 30 d. STEP 6-12 programos versiją  akreditavo Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras, tuo patvirtindamas, kad pagal ją organizuojama grupių veikla sėkmingai, tinkamai pritaikyta Lietuvos tėvams.

Šaltiniai:

  1. Jonynienė J. (2011, liepa). Adlerian-based parenting program in Lithuania: developing the first STEP. Pranešimas, skaitytas 25-ojoje tarptautiniame Individualiosios psichologijos kongrese „Separation – Trauma – Development”, skirtame 100-osioms Individualiosios psichologijos metinėms paminėti. Viena, Austrija.
  2. Jonynienė J. (2012). Gyvenimo stilius ir tėvų mokymo programos STEP efektyvumas auklėjimo stiliui ir suvokimui apie vaiko elgesį. Nepublikuota daktaro disertacija, parengta ir apginta 2013 sausio 25 d. Vytauto Didžiojo universitete. 
  3. Jonynienė J., Kern R. M. (2011, gegužė). Motinų požiūrio į vaiko elgesį palyginimas iki dalyvavimo psichoedukacinėje programoje ir po jo: bandomasis tyrimas. Pranešimas, pristatytas Lietuvos psichologų kongrese “Psichologija pokyčių laikotarpiu”. Kaunas, Lietuva.
  4. ​Pilkionienė I., Jonynienė J. (2016, gegužė). Tėvystės įgūdžių ugdymas: STEP programos dalyvių (STEP) patiriami auklėjimo sunkumai ir jųkaita. Pranešimas, skaitytas Lietuvos psichologų kongrese "Psichologija: mokslu grindžiama praktika žmogui ir visuomenei". Kaunas, Lietuva.